Page 304 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 304

— 291  —

     ¿ırlamuk  fikrini savuoınu$tur. O aynı   fUnme  ve  araştırma  bUrriyetleri  pıo-
     Zumunda  gerçekle  ilgili  bilgilerin  ku>   testanlığın  esaslarını  teşkil  ettikleri»
      zunılraasını,  onların  yukarda  açık­  için  Luther'in  pedagojisi  bunlar  üze­
      lanan  amaçlara  yarıyucak  bale  gcti-   rine  kurulmuştur.  O,  yeni  ve  dinin
      rılmeMni  û>tcr.  «Öğretmenin   gö *   menfi  tesirlerinden  sıyrılmış  bir  e-
      revi  öğretilecek  her  şeyi  çocuja  öğ­  ğK\m  ülküsüne  bağlanarak  şunlar ın
      retmek  değil,  ona  bilim  aşkım  ve   yapılmasını  istemiştir:  1.  Okulların
      ^yguım  telkin  etmek,  bilhassa  iste­  yeniden  teşkilâtlandırılması;  2.  bun­
      yince  kendi  kendine  bilgisini  geniş­  ların  yaşatılubilmesi  için  gereken  ö-
      letmesini  sağlamak  için  fikrî  bir  di­  deneğin  devlet  tarafından  verilmesi;
      siplin  kazandırmaktır»  demek  sure-   3.  ilk  öğretimin  kız  ve  erkek  bütün
      hyle  aynı  zamanda  öğretime  verile­  çocuklar  için  mecburî  bir  bale  geti-
      cek  şekU  pek  güzel  anlutmuktadır.   jilmesi;  4.  bu  işlerde  çalışacak  öğ­
      En  Önemli  eseri:  Essay  Concernlng   retmenlerin  yetiştirilmesi.  Luhter  bu
      bunum  undcrstandlng,  (1660)  adlı   dileklerini  ilgililere  anlatırken:  «her
      kiubıdır.  Bib; 417,  425,  534.  kasaba  her  yıl  yollarını  yapmak,  is­
        LOTZE,  RUD.  H.  (1817-1881) —   tihkâmlarını  kuvvetlendirmek,  aske­
      Tabip,  fizyolog,  filozof,  Göttlngen-   rini  silâhlandırmak,  savaş  malzcme-
      de profesörlük  yapmış  olan  bir  eğit*   ai  almak  için  bir  çok  masraflar  ya­
      ken.  O,  modern  değer  felscfeslubı   pıyor da  niçin  bir  iki öğretmen  öde­
      kurucusudur.  Pedaojide  ruhbılim  ve   neği  vermiyor?  Bir  yurdun  saadeti
      <icğer  felsefesi  üzerindeki  araştırma­  yalnız  tabiî  zenginliği,  silâhlarınm
      lın  ve  çalışmaları dolay isiyle önem­  ve  tersanelerinin  çokluğu  ile  sağlan­
      li  bir  yer  almaktadır.     maz;  onun  selâmeti  ve  kuvveti,  bil­
       EUTHER, MARTİN (1483 -  1546)   hassa  bilgili  ve  akıllı,  namuslu  va­
      ~~  «lüter  ok.»  Protestan  eğitim  ve   tandaşlar  yetiştiren  iyi  bir  eğitünle
      öğretim  teşkilâtında   ıslâhat  yapan   sağlanabilir» diyordu.  Buna  rağmen
      ''c  bunu  (Melangthon  ve  Bugenha •   dileklerinin  ve  tekliflerinin  çoğu  ken
      8®n  fle  beraber)  yeniden  kuran  ün­  di devrinde  gerçekleştirilemedi.  Blb;
      lü  bir  din  adamı  ve  eğitken.  «DU •  363.
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309