Page 304 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 304
— 291 —
¿ırlamuk fikrini savuoınu$tur. O aynı fUnme ve araştırma bUrriyetleri pıo-
Zumunda gerçekle ilgili bilgilerin ku> testanlığın esaslarını teşkil ettikleri»
zunılraasını, onların yukarda açık için Luther'in pedagojisi bunlar üze
lanan amaçlara yarıyucak bale gcti- rine kurulmuştur. O, yeni ve dinin
rılmeMni û>tcr. «Öğretmenin gö * menfi tesirlerinden sıyrılmış bir e-
revi öğretilecek her şeyi çocuja öğ ğK\m ülküsüne bağlanarak şunlar ın
retmek değil, ona bilim aşkım ve yapılmasını istemiştir: 1. Okulların
^yguım telkin etmek, bilhassa iste yeniden teşkilâtlandırılması; 2. bun
yince kendi kendine bilgisini geniş ların yaşatılubilmesi için gereken ö-
letmesini sağlamak için fikrî bir di deneğin devlet tarafından verilmesi;
siplin kazandırmaktır» demek sure- 3. ilk öğretimin kız ve erkek bütün
hyle aynı zamanda öğretime verile çocuklar için mecburî bir bale geti-
cek şekU pek güzel anlutmuktadır. jilmesi; 4. bu işlerde çalışacak öğ
En Önemli eseri: Essay Concernlng retmenlerin yetiştirilmesi. Luhter bu
bunum undcrstandlng, (1660) adlı dileklerini ilgililere anlatırken: «her
kiubıdır. Bib; 417, 425, 534. kasaba her yıl yollarını yapmak, is
LOTZE, RUD. H. (1817-1881) — tihkâmlarını kuvvetlendirmek, aske
Tabip, fizyolog, filozof, Göttlngen- rini silâhlandırmak, savaş malzcme-
de profesörlük yapmış olan bir eğit* ai almak için bir çok masraflar ya
ken. O, modern değer felscfeslubı pıyor da niçin bir iki öğretmen öde
kurucusudur. Pedaojide ruhbılim ve neği vermiyor? Bir yurdun saadeti
<icğer felsefesi üzerindeki araştırma yalnız tabiî zenginliği, silâhlarınm
lın ve çalışmaları dolay isiyle önem ve tersanelerinin çokluğu ile sağlan
li bir yer almaktadır. maz; onun selâmeti ve kuvveti, bil
EUTHER, MARTİN (1483 - 1546) hassa bilgili ve akıllı, namuslu va
~~ «lüter ok.» Protestan eğitim ve tandaşlar yetiştiren iyi bir eğitünle
öğretim teşkilâtında ıslâhat yapan sağlanabilir» diyordu. Buna rağmen
''c bunu (Melangthon ve Bugenha • dileklerinin ve tekliflerinin çoğu ken
8®n fle beraber) yeniden kuran ün di devrinde gerçekleştirilemedi. Blb;
lü bir din adamı ve eğitken. «DU • 363.