Page 148 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 148

20
                                TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ

            Öksüz,  yelim  bıraktığı  çocukları,  bir  okul  açarak  eğittiği  gibi;  İsmail
            Mahir  Etendi  de  Trablus  ve  Balkan  sırasında  öksüz  kalan  binlerce  ço­
            cuğu  yoksulluktan  kurtarıp  ülkeye  kazandırmak  için,  başta  dostu  Sad­
            razam Talât  Paşa olmak üzere, devletin yetkilileriyle görüş  birliğine  va­
            rarak,  Darüleytam  (Yetimler  Yurdu)  açılmasını  sağlamıştır.  Kendisi  de
            bu  kuruluşun  genel  müdürlüğüne  getirilmiştir.  Bu  okullarda,  kız  ve
            erkek çocuklara, özellikle sanat eğitimi  vermiştir.  Onları,  işe ve mesleğe
            hazırlamıştır.  O  sırada  buna  tepki  gösterenler  olmuştur.  Hatta,
            Bebek’teki yetimler yurdunun kapatılmasına girişilmiştir.
                Öğretmen  yetiştirme  konusunda  ileri  sürdüğü  düşünceleri  de  o
            zaman  için  çok  ilginçtir.  Ona  göre,  köylere  bol  miktarda  öğretmen  ye­
            tiştirmek  için,  her il  ya da sancakta yatılı  öğretmen  okulları  açılmalıdır.
            Buralara,  her  köyden  birer erkek  ve  kız  öğrenci  alınmalı;  bunlar,  kendi
            köyleri  için yetiştirilmelidir.  Bu sırada, her köy, kendi okulunu yapıp ha-
           zırlanmalıdır.  Okul  için  ayrılacak  araziden  alınacak  ürün  ile  de  öğ­
           retmenlerin  maaşlarına destek olunmalıdır.  Bu görüş,  25  yıl  sonraki  köy
           öğretmen  okulu  ve  köy  enstitüleri  hareketinin,  düşünce  yönünden,  baş­
           langıcı olmuştur.
               Ülkede cahilliğin  giderilmesi,  meşrutî yönetimin  kökleşmesi  ve öğ­
           retim yöntemlerinin kuramsallıktan kurtarılması bakımlarından, böyle bir
           düşünüş  ve  uygulamanın  önemi  büyüktür.  Özellikle  pratik  hayata,  uy­
           gulamaya  ve  toplum  kalkınmasına  yönelik  öğretim  yöntemlerinin  ye­
           timler  yurdu  gibi  bir  eğilim  kurumunda  ilk  kez  uygulanması,  onun  za­
           manında  olmuştur.  Pestalozzi  gibi,  büyük  eğitimcilerden  Türkiye’nin
           yeteri  kadar  haberdar olması  da,  o  yıllarda  mümkün  olabilmiştir.  Musa
           Kâzım  Bey’in Eğitim Tarihi de  191 l’de yayımlanmıştır.


               İKİNCİ  M EŞRUTİYET  DÖNEM İNDE
               EĞİTİM  TARTIŞMA1.ARI
               İkinci  Meşrutiyet döneminde, eğitim alanında, çeşitli  konularda eği­
           tim tartışmaları  yapılmıştır.  Bu  tartışmalar, o sırada etkili olmasalar da,
           daha sonraki Cumhuriyet döneminin eğitimini etkilemiştir.
               Bu  tartışmaların  bir  kısmı,  Sâtı  Bey  ile  Ziya  Gökalp  arasında;  bir
           kısmı da .Sâtı  Bey  ve  Emrullah  Efendi  arasında yapılmıştır.  Daha başka
           tartışmalarda vardır.  Burada birkaçına değineceğiz.
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153