Page 236 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 236

208
                                  TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ

               mini  Gazi  Eğitim  Enstitüsü  çıkışlılar  oluşturmuştur.  Gazi  Eğitim  Ens­
              titüsü,  örgüt  ve çalışmalarıyla diğer eğitim enstitülerine  de  örneklik gö­
              revi yapmıştır.  1965’ten  itibaren yeni üniversite ve eğitim fakülteleri  ku­
              ruluncaya kadar ülkemizin eğitim konularındaki tek otoritesi Gazi Eğitim
              Enstitüsü  idi.  Okul  programlarının  yapılmasında  ve  kitaplarının  in­
              celenmesinde  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bu  okulun  öğretmenlerinden  ya­
              rarlanıyordu.  Öğretmenleri, zaman  zaman  Bakanlık  örgütünde görev alı­
              yor,  Bakanlık  görevlileri  de  zaman  zaman  bu  okula  öğretmen  olarak
              atanıyordu.  Böylece,  okul  çalışmaları  ile  meslek  deneyimleri  birbiriyle
              kaynaşıyordu.  Ankara’da  Haccettepe  Üniversitesi,  Eğitim  Bilimleri  Fa­
              kültesinin  kuruluşlarında,  bu  okulun  uzmanlık  ve  doktora  derecesine
              sahip öğretmenleri görev aldılar ve bu kuruluşların öğretim  kadrolarının
              temelini  oluşturdular.  Gazi  Eğitim  Enstitüsü’nde  öğretmenler,  orta  de­
              receli  okullarda başarı  ile çalışan öğretmenlerden  seçildiği  gibi, orta de­
              receli  okullarda en  az üç  yıl  başarı  ile çalışanlardan  sınavla asistan  alı­
              narak  da  yetiştiriliyordu.  Bunlar,  en  az  üç  yıllık  bir  asistanlık
              döneminden sonra sınavla ve hazırladığı  tezi jüri önünde savunarak, eği­
              tim  enstitüsü  öğretmenliğine  geçiriliyorlardı.  Okul,  Fakülteye  dö­
              nüştürülünce,  bu  öğretmenlerin  bir  kısmı  orta  dereceli  okullara  nak­
              ledildiler;  bir  kısmı  da  öğretim  görevlisi  olarak,  görevlerine  devam
              ettiler.  Okulun  henüz  Fakülteye  dönüşmediği  1981  -  1982  yılı  başında,
              okulda 270 öğretmen görevli bulunuyordu.
                  Gazi  Eğitim  Enstitüsü,  öğrencilerini  meslekî uygulamalar içinde  ye­
              tiştirmeye  büyük  önem  veriyordu.  Bütün  bölümler  özellikle  de  Eğitim
              bölümü,  derslerini  çevredeki  ilkokulların  ve  ilköğretmen  okullarının  ça­
              lışmaları  ile uyumlu  bir biçimde sürdürüyordu. Ayrıca,  her yıl, son  sınıf
              öğrencileri, sürekli uygulamalar yapmak üzere, yurdun bir köşesindeki  il­
              köğretmen okuluna gidiyor ve orada, öğretmenlerin gözetiminde, okul ya­
              şamına  bizzat  karışıyorlardı.  Eğitim  bölümü  öğrencileri,  bu  gezilerde
              hem öğretmen okulu meslek dersleri öğretmenliği, hem de ilköğretim mü­
              fettişliği uygulaması yapıyorlardı. Yaptıkları çeşitli toplantılarda da çev­
             reye en yeni eğitim görüşlerini yayıyorlardı.  Diğer bölüm öğrencileri de,
             kendi bölümlerinin özelliklerine göre, aynı şeyi yapıyorlardı.
                 Gazi  Eğitim  Enstitüsünde, öğrencilerin  “kendi  kendine  yönetim” ör­
             gütü de vardı. Bu örgüt, zaman zaman, bu konunun güzel örneklerini  ver­
             miştir.

                 Gazi  Eğitim  Enstitüsü,  zaman  zaman,  doğrudan  doğruya  ya  da  do­
             laylı  olarak,  yayın  çalışmalarında  da  bulunmuştur.  Dolaylı  olarak  yap­
             tığı çalışmalar, öğretmenlerinin  kişisel çalışmalarıyla yayımladığı eser­
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241