Page 236 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 236
208
TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ
mini Gazi Eğitim Enstitüsü çıkışlılar oluşturmuştur. Gazi Eğitim Ens
titüsü, örgüt ve çalışmalarıyla diğer eğitim enstitülerine de örneklik gö
revi yapmıştır. 1965’ten itibaren yeni üniversite ve eğitim fakülteleri ku
ruluncaya kadar ülkemizin eğitim konularındaki tek otoritesi Gazi Eğitim
Enstitüsü idi. Okul programlarının yapılmasında ve kitaplarının in
celenmesinde Millî Eğitim Bakanlığı bu okulun öğretmenlerinden ya
rarlanıyordu. Öğretmenleri, zaman zaman Bakanlık örgütünde görev alı
yor, Bakanlık görevlileri de zaman zaman bu okula öğretmen olarak
atanıyordu. Böylece, okul çalışmaları ile meslek deneyimleri birbiriyle
kaynaşıyordu. Ankara’da Haccettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fa
kültesinin kuruluşlarında, bu okulun uzmanlık ve doktora derecesine
sahip öğretmenleri görev aldılar ve bu kuruluşların öğretim kadrolarının
temelini oluşturdular. Gazi Eğitim Enstitüsü’nde öğretmenler, orta de
receli okullarda başarı ile çalışan öğretmenlerden seçildiği gibi, orta de
receli okullarda en az üç yıl başarı ile çalışanlardan sınavla asistan alı
narak da yetiştiriliyordu. Bunlar, en az üç yıllık bir asistanlık
döneminden sonra sınavla ve hazırladığı tezi jüri önünde savunarak, eği
tim enstitüsü öğretmenliğine geçiriliyorlardı. Okul, Fakülteye dö
nüştürülünce, bu öğretmenlerin bir kısmı orta dereceli okullara nak
ledildiler; bir kısmı da öğretim görevlisi olarak, görevlerine devam
ettiler. Okulun henüz Fakülteye dönüşmediği 1981 - 1982 yılı başında,
okulda 270 öğretmen görevli bulunuyordu.
Gazi Eğitim Enstitüsü, öğrencilerini meslekî uygulamalar içinde ye
tiştirmeye büyük önem veriyordu. Bütün bölümler özellikle de Eğitim
bölümü, derslerini çevredeki ilkokulların ve ilköğretmen okullarının ça
lışmaları ile uyumlu bir biçimde sürdürüyordu. Ayrıca, her yıl, son sınıf
öğrencileri, sürekli uygulamalar yapmak üzere, yurdun bir köşesindeki il
köğretmen okuluna gidiyor ve orada, öğretmenlerin gözetiminde, okul ya
şamına bizzat karışıyorlardı. Eğitim bölümü öğrencileri, bu gezilerde
hem öğretmen okulu meslek dersleri öğretmenliği, hem de ilköğretim mü
fettişliği uygulaması yapıyorlardı. Yaptıkları çeşitli toplantılarda da çev
reye en yeni eğitim görüşlerini yayıyorlardı. Diğer bölüm öğrencileri de,
kendi bölümlerinin özelliklerine göre, aynı şeyi yapıyorlardı.
Gazi Eğitim Enstitüsünde, öğrencilerin “kendi kendine yönetim” ör
gütü de vardı. Bu örgüt, zaman zaman, bu konunun güzel örneklerini ver
miştir.
Gazi Eğitim Enstitüsü, zaman zaman, doğrudan doğruya ya da do
laylı olarak, yayın çalışmalarında da bulunmuştur. Dolaylı olarak yap
tığı çalışmalar, öğretmenlerinin kişisel çalışmalarıyla yayımladığı eser