Page 239 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 239

CUMHURİYET DÖNEMİ                      21


           CUM HURİYET DÖNEM İNİN İLK “İLKOKUL
           YÖNETMELİĞİ” NİN YAYIMLANMASI
          Cumhuriyet  döneminde  ilk  İlkokul  Yönetmeliği  1929  yılında  ya­
      yımlanmıştır.  169  maddelik  bu  yönetmelik,  üç  kısımdan  ibarettir.  Bi­
       rinci  kısımda,  genel  esasları,  kayıt  işlemi,  iş  ve  tatil  zamanları,  eği­
      tim  ve  öğretim,  sınavlar,  karne  ve  nakil  tasdiknameleri  ile  öğretmen
      ve  başöğretmenlerin  ödevleri,  öğretmenler  kurulu  ve  disiplin  ko­
      misyonu,  kalem  işleri  ve  okulda  toplumsal  etkinlikler  dü­
      zenlenmektedir.  İkinci  kısımda  bina  ve  eklentileri  ile  okulun  araç  ve
      gereçleri,  üçüncü  kısımda da derslik  sayısına göre sınıfların  nasıl  yö­
      netileceği üzerinde durulmuştur.
          Bu  yönetmelikte,  ilkokulların  amacı  şöyle  tesbit edilmiştir:  “A -  İl­
      köğretim  çağında  bulunan  çocukların  bedence  ve  ruhça  en  doğru  alış­
      kanlıkları  sağlayacak  bir çevre  içinde,  en  gerekli  bilgi  ve  becerileri  ka­
      zanmaları;  B  - Genç kuşağın okula ilk girdiği günden  itibaren toplumsal
      güç  ve  yetenekçe  ilerleyen  (müterakki)  bir  gelişimle  yetişerek,  ulusal
      topluma ve Türk Cumhuriyetine, ruh ve beden bakımından, en yararlı bir
      şekilde uyumuna en yüksek düzeyde ehliyet kazanması.”
          Görüldüğü üzere, bu yönetmelikte,  1926 programında yer alan amaç­
      lar biraz daha ayrıntılı  bir şekilde  ifade edilmiş ve öğrencinin toplumsal
      güce  ve  Türk  cumhuriyetine  en  yüksek  düzeyde  uyum  sağlaması  ve
      bunda ehliyet kazanması  vurgulanmıştır.
          Bu yönetmeliğin en önemli özelliği. Cumhuriyetle birlikte ülkemizde
      âdeta yeniden doğan eğitim bilimi  (Pedagoji) anlayışının böyle resmî bir
      belgeye,  bir  bütün  olarak,  girmiş  olmasıdır.  Bu  bakımdan,  bu  yö­
      netmeliğin  özellikle  “Eğitim  ve  Öğretim”  ile  ilişkili  maddelerinin  bir­
      çoğu,  bugün de geçerliliğini  konıyan  bir eğitim  ilkesidir.  Bazı  maddeleri
      şunlardır: (Türkçeleştirilerek)
          “21  -  Eğitimin  ilk  ve  son  amacı,  çocukların  ulusal  yaşama  gereği
      gibi  uyum  sağlamalarıdır.  Bunun  için, okullar ile ulusal  toplum arasında
      sıkı bir birleşim ve bağ bulmak gerekir.
         22 -  Okul  içindeki  yaşamda,  okul  yönetiminde  ve disiplininde,  öğ­
      retmenlerle  öğrencilerin  ilişkilerinde,  ulusal  toplumun  ilkeleri  temel  ol­
      malıdır.

         23 - Cumhuriyet okullarında disiplin, zora ve kuvvete, mihaniki araç­
     lara  dayanmaz,  öğrencilerin  birbirleriyle  ve  öğretmenlerle  ilişkilerinde
     asıl eksen, sevgi ve saygı olmalıdır.
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244