Page 253 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 253

CUMHURİYET DÖNEMİ                       225


          Bunlardan  Refik,  Ziya  imzalan  ile  yayımlanan  “Bursa’nm  Kestel
      Köyü”  başlıklı  yazıda  -  Meksika’daki  şekilde  -  ilginç  örnekler yer alı­
      yor: ‘‘Köyde kalacak gençlere hayatî bilgiler verilmelidir.  Bunu sağlamak
      için,  ilkokulların  yanında  Köy  Enstitüsü  inşa  edilmelidir.  Bu  Köy  Ens­
      titüsü, köylüye meyvecilik, hayvan bakımı, böceklerle savaşım, iyi tarım
      ve  arıcılık  hakkında  çok  pratik  yöntemler  gösterebilecektir.  Aynı  za­
      manda küçük laboratuvarında demircilik, marangozluk, tarım araçları ya­
      pılması öğretilmelidir.”(5’)
          1935 yılına kadar, bu şekilde Ankara, Antalya, Kütahya ve Bursa’da
      4  köy  incelemesi  yapılmış  ve  incelemelere  dayalı  gelişme  programları
      yayımlanmıştır.  Antalya’nın  Solak  Köyü  ile  ilgili  olarak  yapılan  in­
      celemede, programa bağlanmış 22 öneri vardır.(5")
          Köy  anketine  1934  yılında  cevap  verenler  arasında,  Haymana’nın
      Ahırlı köyü öğretmeni Osman Nuri, yazısını şöyle bitirmiştir:
          ‘‘Çanakkale’ye ne kadar şehit gömmüşsek, Sakarya’da ne kadar kan
      akmışsa,  Dumlupmar’da  ne  kadar  Türk  kemiği  varsa;  köylerdeki  ca­
      hilliği,  taassubu,  hurafeyi  boğmak,  köylerimizi  kültürel,  toplumsal  ve
      ekonomik alanlarda yükseltebilmek için o kadar ve binlerce nurlu kafanın
      köylerimizde  işlemesi,  yıpranması,  hattâ  oraya  gömülmesi  gerekir.”
      (Osman Nuri, ‘‘Ahırlı Köyü”, Ülkü Ağustos,  1934, s. 480).

         Bu  örnekler,  sorunun,  artık  köyde  çalışan  elemanlarca  da  be­
     nimsenmeye başladığını gösterir.
         O  sırada  ‘‘Köycülük  akımı”  ile  ilgili  olarak,  gazete  ve  dergilerde
     çıkan yazıların yanı sıra, kitap haline getirilenler de vardı.
         I934’te  Nusret  Kemal  Köymen,  ‘‘Meksika’da  Köycülük”  diye  bir
     eser  yayımladı.f'^'^)  Bu  kitapta,  devrimini  1910’larda  yapmış  olan  Mek­
     sika’da eğitim  ve  köy  sorunlarının  nasıl  ele alındığı  anlatılıyor.  Kitabın
     yazarı, o tarihlerde Türkiye ile Meksika’nın, fizikî ve toplumsal  koşullar
     hakımmdan,  birbirine çok  benzediğini  kaydederek,  bu  kitabı  ortaya koy-
     d'.ığunu  belirtiyor.  Kitapta,  bizim  sonradan  Eğitmen  örgütü  ve  Köy  Ens-
     btüleri hareketiyle köy okullarına verdiğimiz önem ve biçime benzer fikir
     ve  uygulamalara  rastlanmaktadır.  Örneğin,  ‘‘Maarif  Vekâleti,  köy  mek­
     tepleri  için  muallim aramaya  başladı.  Burada da  imdada yetişen  inkılâp
     oldu.  Mücadele  yıllarında  askerlik  etmiş  olanların  çoğu  şimdi  mu-
     ‘tllimlik ediyorlar. Bunlar muallim olarak yetişmiş değildir; fakat, rehberlik
     (57) Ülkü.  Mayıs  1934, s.  237.
     (58) Ülkü.  Ağustos  1934. s. 467.
     (59) Köymen), N.  Kemal.  Meksika’da  Köycülük, Ankara,  1934.
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258