Page 253 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 253
CUMHURİYET DÖNEMİ 225
Bunlardan Refik, Ziya imzalan ile yayımlanan “Bursa’nm Kestel
Köyü” başlıklı yazıda - Meksika’daki şekilde - ilginç örnekler yer alı
yor: ‘‘Köyde kalacak gençlere hayatî bilgiler verilmelidir. Bunu sağlamak
için, ilkokulların yanında Köy Enstitüsü inşa edilmelidir. Bu Köy Ens
titüsü, köylüye meyvecilik, hayvan bakımı, böceklerle savaşım, iyi tarım
ve arıcılık hakkında çok pratik yöntemler gösterebilecektir. Aynı za
manda küçük laboratuvarında demircilik, marangozluk, tarım araçları ya
pılması öğretilmelidir.”(5’)
1935 yılına kadar, bu şekilde Ankara, Antalya, Kütahya ve Bursa’da
4 köy incelemesi yapılmış ve incelemelere dayalı gelişme programları
yayımlanmıştır. Antalya’nın Solak Köyü ile ilgili olarak yapılan in
celemede, programa bağlanmış 22 öneri vardır.(5")
Köy anketine 1934 yılında cevap verenler arasında, Haymana’nın
Ahırlı köyü öğretmeni Osman Nuri, yazısını şöyle bitirmiştir:
‘‘Çanakkale’ye ne kadar şehit gömmüşsek, Sakarya’da ne kadar kan
akmışsa, Dumlupmar’da ne kadar Türk kemiği varsa; köylerdeki ca
hilliği, taassubu, hurafeyi boğmak, köylerimizi kültürel, toplumsal ve
ekonomik alanlarda yükseltebilmek için o kadar ve binlerce nurlu kafanın
köylerimizde işlemesi, yıpranması, hattâ oraya gömülmesi gerekir.”
(Osman Nuri, ‘‘Ahırlı Köyü”, Ülkü Ağustos, 1934, s. 480).
Bu örnekler, sorunun, artık köyde çalışan elemanlarca da be
nimsenmeye başladığını gösterir.
O sırada ‘‘Köycülük akımı” ile ilgili olarak, gazete ve dergilerde
çıkan yazıların yanı sıra, kitap haline getirilenler de vardı.
I934’te Nusret Kemal Köymen, ‘‘Meksika’da Köycülük” diye bir
eser yayımladı.f'^'^) Bu kitapta, devrimini 1910’larda yapmış olan Mek
sika’da eğitim ve köy sorunlarının nasıl ele alındığı anlatılıyor. Kitabın
yazarı, o tarihlerde Türkiye ile Meksika’nın, fizikî ve toplumsal koşullar
hakımmdan, birbirine çok benzediğini kaydederek, bu kitabı ortaya koy-
d'.ığunu belirtiyor. Kitapta, bizim sonradan Eğitmen örgütü ve Köy Ens-
btüleri hareketiyle köy okullarına verdiğimiz önem ve biçime benzer fikir
ve uygulamalara rastlanmaktadır. Örneğin, ‘‘Maarif Vekâleti, köy mek
tepleri için muallim aramaya başladı. Burada da imdada yetişen inkılâp
oldu. Mücadele yıllarında askerlik etmiş olanların çoğu şimdi mu-
‘tllimlik ediyorlar. Bunlar muallim olarak yetişmiş değildir; fakat, rehberlik
(57) Ülkü. Mayıs 1934, s. 237.
(58) Ülkü. Ağustos 1934. s. 467.
(59) Köymen), N. Kemal. Meksika’da Köycülük, Ankara, 1934.