Page 153 - Mevlana'nın Eğitim Görüşleri
P. 153

Đnsan aklının bir başka zayıf yönü, çeşitli olaylara bakarak onları
                        karşılaştırma  ve  buradan  akıl  yürütme  (kıyas)  dir.  Aynı  gibi  görünen
                        nesneler ve olaylar  arasında çok büyük farklılıklar olabilir, insanlar bir
                        taraftan birbirlerine benzer ama bir taraftan da aralarında büyük farklar
                        vardır.  Aynı  canlı  türünün,  bitkilerin,  hayvanların  içinde,  fonksiyonları
                        birbirinden değişik türler olabilir. Bunların dış görünüşlerine bakarak akıl
                        yürütmek bizi hatalı yollara götürür. Aynı şekilde yapılan, görünüşü aynı
                        olan  kelimeler  arasında;  şekil  olarak  birbirine  benzer  harfler  arasında
                        aslında dağlar kadar fark vardır. Kalp altınla halis altını, gerçek elmasla
                        sahtesini  birbirinden  ancak  çok  ince  kriterler  ayırabilir.  Mevlâna,  bu
                        hususta  bakkal  ile  dudu  kuşunun  hikâyesini  anlatmıştır.  Bir  bakkalın
                        dükkanında çok güzel öten, insan gibi konuşan bir dudu kuşu vardı. Bir
                        gece kuş dükkanda uçarken gülyağı şişelerini düşürdü, kırdı. Sabahleyin
                        dükkan sahibi bu duruma çok kızdı ve kuşu dövdü; öyle ki kafasındaki
                        tüyler döküldü, kel oldu. Kuş da ötmeyi-konuşmayı kesti. Bakkal üzüldü;
                        ne  yaptıysa  kuşu  konuşturamadı.  Bir  gün  dükkanın  önünden  saçlarını
                        kazıtmış bir Kalender geçerken kuş, "Ne diye kellere katıldın, senin de mi
                        başına  gülyağı  döküldü?"  dedi.  Mevlâna  buradan,  kıyasın  güvenilir  bir
                        bilgi üretme yolu olmadığı, çünkü herkesin kendi görgü ve bilgisine göre
                        kıyas  yapacağını  ve  bunun  da  gerçeği  tam  olarak  izah  edemeyeceği
                                        1
                        sonucuna varıyor .

                               Eğer  önceki  bilgi  ve  tecrübelerde  hata  var  ise,  bundan  sonraki
                        bütün akıl yürütmeler de yanlış olacaktır.

                                                                                    2
                                              "... Eğri akıl, boyuna eğri görür zaten."

                               Đçinde yaşadığımız madde ortamında sayılar, şekiller, renkler sık
                        sık değiştiği için, bunların karşılaştırılmasından çok fazla bir şey çıkmaz.
                        O nedenle Mevlâna, kıyasın terk edilip bir görüşe ulaşılması gerektiğini
                               3
                        savunur .

                               Đnsanların canlarıyla Tanrı arasında öylesine neliksiz-niteliksiz bir
                                                                                       4
                        ilişki  vardır  ki,  bu  ulaşma  ve  birleşme  hiç  bir  kıyasa  sığmaz .  Bazı
                        insanların  samimî  ibadet  ve  yalvarmalarını  taklit  etmek,  bazı  kişilerin
                        kıyafetlerini   giymek,   bu   şekilde   onların   ulaştıkları   şeylere
                        ulaşılabileceğini  sanmak  hatadır;  bazı  şeyler  vardır  ki,  ne  akılla  ne  de
                                                                                        5
                        duyularla anlaşılamaz. Her şeyin aslı ve başlangıcı Allah'ın ışığıdır .

                               Mevlâna, Mesnevi'sinin son cildinde akıl yürütmenin nasıl çeşitli
                        olabileceğini ve gerçeklerden nasıl uzaklaşacağı konusunu bir hikâye ile
                        anlatmaktadır.  Tirmiz  padişahı  Seyyid,  Semerkand'a  önemli  bir  haber
                        gönderecekti.  Semerkand'a  beş  günde  gidip,  haberi  verip  geri  gelecek
                        kişiye önemli miktarda mükâfatlar vereceğini tellallarla çevreye duyurdu.


                        1
                         Mesnevi. 1/248-324
                        2
                         Mesnevi. 2/3403
                        3
                         Mesnevi. 3/3193
                        4
                         Mesnevi. 4/760
                        5
                         Mesnevi. 5/1310-1315
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158