Page 11 - Anton Çehov'dan Seçme Hikayeler
P. 11

Çehov’un hikâyelerinde hikâyenin bitmesiyle hiç bir şey çözül-
            müş, bitmiş olmaz. Tam tersine, hikâyenin so nu bize yeni ufuklar
            açar, bizi yeni hayallere sürükler. El bette ki hikâyenin sonunun
            olmaması için anlattığı esaslı bir olayın “vaka” olmaması gerekir.
            Onun hikâyelerinde çoğu zaman asıl olay olup bitmiştir. Kahra-
            manların tavır larından, konuşmalarından biz olaya dair bilgiler
            ediniriz. Bu özelliğinden dolayı Çehov’un hikâyeleri “durum hikâ-
            yeleri” olarak adlandırılır.
               Ancak Maupassant’ın hikâyeleri böyle değildir. Onların bir va-
            kaya, bir başlangıca ve sona ihtiyaçları var dır. Bu hikâyelerde ola-
            yın geliştiği serim, düğüm ve çö züm bölümleri bulunur. Bu tür
            hikâyelere de “olay hikâye leri” adı verilir. Bu hikâyelerin genellikle
            vermek istedik leri bir ana fikirleri vardır ve doğrudan veya dolaylı
            olarak bu görüşleri okuyucu ile paylaşmak isterler. Oysa durum
            hikâyeciliğinde bir kararsızlık vardır. Öyle de olabilir, böyle de.
            Hikâye bir o yana, bir bu yana eğilir. Bizi hiçbir şeyden emin kıl-
            maz. Sanki olay bir hiçten ibarettir. Gös termek istediği, ötekilerden
            ayırdığı, meydana çıkarmak is tediği şey bir an, bir hareket veya bir
            durumdur. Öne çıka rılan şey bazen bir kelime veya cümle ile özet-
            lenebilir. Ama bu özetin sonucundan hiçbir zaman emin olamayız.

               Maupasant’ın hikâyelerinde kahramanlar mizaçla rına uygun
            hareket etmekle birlikte bizzat yazarın duygu ve düşünce dünyasına
            da uygun davranırlar. Yani hikâyeci hikâyenin düzenine girmiş ve
            o dünyanın tabii düzeni bozulmuştur. Çehov ise anlattığı kişilerin
            dünyasına gir mez. Onları, kendilerinin de görmedikleri bir fenerle
            aydınlatıverir. Işık nereye vurursa orayı ve o kadarını görü rüz. Işık
            söndükten sonra neler olduğunu sezmek ise oku ra kalır.





               t ANTON ÇEHOV’DAN SEÇME HİKÂYELER
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16