Page 7 - Çanakkale Şehitlerinin Kalemleri
P. 7

maları olarak geçen Çanakkale Muharebelerinde her iki taraf büyük kayıplar vermiştir.
               Verilen bu kayıplar içinde araştırmaya konu olan öğretmen ve öğrenciler de vardır. Cep-
               heye giden yetişmiş neslin kaybı, yıllar süren savaşlar nedeniyle zaten olumsuz durumda
               bulunan eğitim-öğretim faaliyetlerini daha da olumsuz bir hâle sokmuştur. Bu çalışma
               ile Çanakkale Muharebelerinin Türk eğitim sistemine olan etkileri ayrıntılı bir şekilde
               incelenmiş ve ortaya konmuştur.
                   1915 yılı boyunca sayısız saldırılara, taarruzlara rağmen ülkesini koruyan insanların
               hatıralarının yaşatılması aynı zamanda bir vefa borcudur. Bu çalışma ile bu amaca hizmet
               edilmiştir. Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün de dediği gibi “Tarihini bilmeyen
               milletler yok olmaya mahkûmdur.” Milletimizin millî bilincinin yok olmaması için bu
               tür çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Çünkü yine Atatürk’ün dediği gibi “Türk çocuğu
               atalarını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır.” Dolayısı ile
               bizlere daha büyük işler yapmak için kendimizde kuvvet bulmamızı sağlayan başta Mus-
               tafa Kemal Atatürk olmak üzere Çanakkale siperlerinde, tabyalarında canlarını feda eden
               atalarımızın hatıralarının, gelecek kuşaklara aktarılmasına yardımcı olunmuştur.
                  Çalışma 28 Haziran 1914 ile 10 Ocak 1916 tarihleri arasında sınırlandırılmıştır. Bu-
               rada amaç I. Dünya Savaşı içerisinde Çanakkale Cephesi’nin etkilerini ortaya çıkarmaktır.

                  Tarihsel çalışmalarda konuyu belirli tarihler arasına sınırlamak çalışmanın geçerliliği
               ve güvenirliliği için gerekli bir adımdır. Doğal olarak eğitim sistemi 4 yıl süren dünya
               savaşı boyunca etkilenmiş ve bu etkilerin yansıması uzun yıllar devam etmiştir.
                  Bu çalışmada görülmüştür ki 4 yıl süren I. Dünya Savaşı içerisinde eğitim sistemini
               en çok etkileyen, önemi dolayısıyla Çanakkale Cephesi olmuştur. Bu düşünceyi 14 Kasım
               1915 tarihli belge de desteklemektedir. Söz konusu belgede 5. Ordunun  savaş zayia-
                                                                         3
               tı şimdiye kadar temin edilmiş ve bundan sonra da temin edilecek ve daima silah adedine
                                                                   4
               göre askerî birliklerin mevcudunun muhafazasına itina olunacaktır…  denerek Çanakkale
               Cephesi’ne verilen önem gösterilmiştir. Aynı tarihli diğer bir belge de neden Çanakkale
               Cephesi’nin diğer cephelere nazaran eğitim sistemi üzerinde en büyük etkiye sahip oldu-
               ğunu göstermektedir. Söz konusu belgede 800 hastalık zayiatından başka ciddi muharebe
               günleri hesaba katılmazsa ortalama 5. Ordu da her gün 300’e yakın savaş zayiatı olmakta-
               dır. Bundan dolayı 5. Ordu da mevcut silah adedine göre birliklerin hiçbir nedenle noksan
                         5
               kalmaması…  gerektiği belirtilmiştir. Bunu 9 ay üzerinden kabaca hesaplayacak olursak
               81.000 zayiat demektir ki belgede belirtildiği gibi bu, ciddi muharebe günleri değildir.
               Ciddi muharebe günlerini de hesaba katarsak bu rakam çok daha yukarılara çıkmakta-
               dır. Örneğin 19 Mayıs 1915’te Arıburnu’nda gerçekleştirilen taarruzun sonunda 10.000
               civarında zayiatın bir gecede verildiği veya Zığındere’de bir haftada 16.000’e yakın şehit
               verildiği düşünülürse söylenmek istenen daha iyi anlaşılmış olacaktır. Çünkü bu kayıp-


               3   5. Ordu dan kasıt Çanakkale Cephesi’dir. Çünkü 5. Ordu Çanakkale Cephesi’nden sorumlu ordudur.
               4   ATASE, Kls. 184, Dos. 785, Fih 27-2.
               5   ATASE, Kls. 1889, Dos. 58, Fih. 1-54.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12