Page 141 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 141

II  MEŞRUTİYET lX)NEMl                  I I 3


              3.     Devletin,  kendi  siyasi  görüşlerini  çocuğa  öğretme  ve çocuğun
          da  bunları  öğrenme  hakkı.  Bu,  eğitim  ve  öğretim  aracılığıyla yapılır.
          Bunu, siyasi düzen de en büyük hak olarak gömr.(’'')
              Ona göre,  bu  haklar,  birbirini  ortadan  kaldırmak  için  değil,  birbirini
          tamamlamak için gereklidir.
              Emrullah  Efendi,  bunu  böylece  belirttikten  sonra,  “Hangi  şekilde
         olursa olsun, çocuğun eğitim görmek hakkı vardır” diyor ve bu hakkı, as­
          lında Anayasa’nm  sağladığını  belirtiyor.  O,  bundan  sonra da  1876 Ana-
         yasası’nda yer alan eğitimle  ilgili  diğer hükümleri  savunuyor ve  bunları
         gerçekleştirmemiz  gerektiğini  ileri  sürüyor:  Yasalara  uymak  koşuluyla,
         öğretim serbesttir, gibi.
             Ona göre,  bir  ülkenin  eğitim  siyasasının  temeli,  eğitim  ve  öğretimi
         kimin  yapacağıdır;  Devlet  mi,  topluluklar  (cemaatlar)  mı,  yoksa  birey
         mi? Bu soruya cevap aramak için tarihe başvuruyor. Fransız devriminden
         sonraki uygulamalara bakıyor.  Burada, devletin, eğitimi  üzerine almasını
         takdirle karşılıyor; fakat, bunda da açıklanması gerekli  bir taraf görüyor.
         O da Devletin, eğitimi tekeline almamasıdır.(”)
             Emrullah  Efendi,  “İzahname”  de,  özellikle  ilköğretim  zorunluğu  ve
         eğitimin  parasızlığı  üzerinde çok  durmuştur.  88  sayfalık  kitabın  üçüncü
         bölümü  hep  bu  konuya  ayrılmıştır.  Burada  kuvvetli  bir  mantık  ser­
         gileniyor.  İzahname’de  “Devlet  yüksek  çıkarları  gereği  olarak,  il­
         köğretimin  zurunlu  ve  genel,  okulların  parasız  olması  da  siyasi  prog­
         ramımızın  eğitimle  ilgili  bulunan  esaslarmdandır”  dedikten  sonra,
         bunların gerekçelerini sıralamıştır.
             Emrullah  Efendi’nin  eğitim  görüşleri,  hazırladığı  ya.sa  tas­
         laklarından  ve  İttihat  ve Terakki Cemiyeti’nin  programında yer alan eği­
         timle  igili  maddelerden  çıkarılabilir.  1914  (1330)  yılında  yayımlanan
         “OsmanlI  İttihat  ve  Terakki  Cemiyeti’nin  Binüçyüzyirmiyedi  (Milâdi
         1911)  Senesi  Dördüncü  Kongresi’nde  Tanzim  Olunan  Siyasi  Programa
         Dair İZAHNAME” adlı 88 sayfalık eseri buna yardım eder.(^'*)
             Emrullah  Efendi’nin  bu  yasa  ile  eğitime  getirdiği  en  büyük  yenilik,
         “İlköğretimin  zorunlu  ve  genel  eğilim  okullarında  parasız”  oluşudur.  O
        dönemde,  bu  görüşe,  okumuş  ve  okumamış  olanlar,  o  kadar  karşı  çık­
         mıştır ki,  İzahname’de,  bu  konuya  12 sayfa yer ayırmıştır.  Bununla,  ka­
         muoyunu  ikna etmeye çalışmıştır. Emrullah  Efendi’nin  bu  konudaki dü­
        şünceleri  ve  kullandığı  mantık,  tarihsel  bir  değer  taşır.  Anlatımını
        Türkçeleştirerek, bundan bir özeti aşağıda sunuyoruz:

        (36)  M aarif N azırı  E m rullah,  İzahname,  1330/1914, s. 77
        (37)  A .fj.e., .s.  77.
        (38)  A .K .e., s.  77.
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146