Page 472 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 472
444 TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ
Derslerin adlarında, içeriklerinde yapılan değişiklikler, eski d ü z e n i n
büsbütün bozulmasına yol açmıştır. Örneğin, “Genel Öğretim I3ılgı>i’
yerine, “Eğitim Teknolojisi”, “Öğretim İlke ve Yöntemleri”, “ l ’ ı o g ı a ı n
geliştirme” gibi dersler konması, mevcut alışkanlıklara ters düşiutüi
gibi, amacı karşılayamaz uygulamalara da neden olmuştur. “Genel Öğ
retim Bilgisi”nin adı, bir gelişme sonucu belirlenmiş idi. I968'de ya
yımlanan “Eğitim Enstitüsü Programı”na kadar adı “Genel Öğretim
Yöntemleri” idi. “Genel ÖğretinV’de sadece yöntemler öğret ilmediği,
bunun yanında eğitim amaçları, öğretim programları ve sistemleri, öğ
retim teknikleri, öğretim ilkeleri, sınıf yönetimi ve disiplini, ödevler ve
alıştırmalar, çeşitli eğitim araç ve gereçleri, çeşitli öğretim planları, ders
dışı etkinlikler, bütün bunların üzerinde, iyi bir öğretmenin nitelikleri Öğ
retildiği için, adına, daha kapsamlı ve anlamlı olarak, “Genel Öğretim
Bilgisi” denmişti. Yakından dikkatle incelenecek olursa, yukarıdaki
diğer adlar, bunun bir bölümünün gelişmesinden ibarettir. Bunun birinin
öğretilmesi, diğer kısımların öğretilmesinin eksik kalması demektir. Ye
tişen öğretmenin kalitesinin tartışılır hale gelmesinde bu çok önemli ders
üzerindeki yanlış değerlendirme ve uygulamaların da etken olduğu dü
şünülebilir.
“Ruh Sağlığı ve Rehberlik” ve “Eğitim Yönetimi” dersleri, daha
önce öğretmen yetiştiren okullarda okutulmakta idi. Bu okullar üni
versiteye devredildikten sonra Fakültelerde okutulmaz hale gelmiştir. Bu
derslerin öğretmen kişiliğinin oluşmasındaki değerleri inkâr edilemez.
Öğretmen, eğitim görevini yaparken ve kendi sağlığını korurken Ruh
Sağlığı” ve “Rehberlik” biliminin sunduğu verilere muhtaçtır. “Eğitim
Yönetimi” ise, öğretmenin okul ve eğitim örgütü ile olan ilişkisinin sağ
lıklı gelişmesi için gereklidir. Bu da eğitimin bir parçası haline gel .
miştir. Okulun, hatta Millî Eğitimin yönetimi, eğitim bilgilerinden dış
lanarak gerçekleştirilemez. Zaman zaman, ortaya atılan,
yöneticiliğinin eğitimcilerden başkasına verilmesi düşüncesi, eğitimin
niteliğine uygun bir düşünce olarak değerlendirilemez.
İlk resmî “meslek dersleri” programı olarak bilinen 1895 prog'
ramında sağlık kurallarına ilişkin konular ile davranışları değişti«me
yöntemleri, okul örgütü ve yönetimi, sınıf disiplini, genel ve özel öğıetım
yöntemleri, öğretmen kişiliği ve öğretmen-öğrenci ilişkileri konuları ye'
almıştır. Bunlar, gelişerek, ayrı dersler halinde 1980’lere kadar ge*
linmiştir. “Ruh Sağlığı ve Rehberlik” dersi ile “Eğitim Yönetimi” ders
leri, prorgamlarımıza en son giren dersler olmuştur. Öğretmen yetiştim"