Page 7 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 7
ÖNSÖZ
öğretmen yetiştirme konusu, ülkemizde son yıllarda Millî Eğitimimizin önemli bir
sorunu olmuştur. Bu konu üzerinde önemli toplantılar yapılmaktadır. Bu soruna çareler
ararken öğretmen yetiştirme işimizin tarihini bilmek kaçınılmaz bir ihtiyaçtır.
öğretmen yetiştirmek, bir ülke sorunu olmaktan önce, bir eğitim bilimi sorunudur.’
Bu nedenle, onun tarihini eğitim bilimleri tarihinden ayırmak mümkün değildir. Bugüne
kadar, bu ilişkiyi belirten derli toplu bir yayın yapılmamıştır. Bu ihtiyacı karşılamak için
“öğretmen Yetiştirme Açısından Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araş
tırma" adlı bu çalışmayı yapmış bulunuyoruz.
Kitabımız, fjir "Giriş" ten sonra üç kısımdan oluşmaktadır.
"Giriş" kısmında “Araştırmanın Amacı, önemi ve Yöntemi" açıklanmıştır. Birinci
Kısımda "öğretmen Okulları Açılmazdan önce Eğitim Bilimleriyle İlgili Anlayış ve öğ
retmen Yetiştirme" üzerinde durulmuş ve “öğretmen Okullarının kısa tarihi" açık
lanmıştır.
Btt kısımda; araştırma konusuna genel bir yaklaşım yapılmakta, araştırmanın genel
bir çerçevesi çizilerek, soruna okurların dikkati çekilmektedir, "öğretmen Yetiştirme So
runu ve Eğitim Hareketleri" kısmı, kitabın özünü oluşturmaktadır. Burada öğretmen ye
tiştirme sorunu ve eğitim bilimi ile ilgili hareketler dört bölümde İncelenmektedir:
1 - Tanzimat Döneminde,
2 - Birinci Meşrutiyet ve Mutlakiyet Döneminde,
3 - İkinci Meşrutiyet Döneminde,
4 - Millî Mücadele Yılları ve Cumhuriyet Döneminde.
Millî Mücadele ve Cumhuriyet Dönemi, kendi içinde ayrıca dört Bölüme ayrılmıştır.
/ - 1920 -1953 Arası,
2 - 1953 - 1973 Arası,
3 - 1974-1982 Arası,
4 - 1982 den sonra (öğretmen Yetiştiren Okullar ve Kurumlar Üniversiteye Bağ
landıktan Sonra.)
İkinci kısımda, her dönemde öğretmen yetiştirmenin özünü oluşturan şu sorulara
cevap aranmaya çalışılmıştır:
1. öğretmen Meslek Dersleri (Pedagojik Formasyon Dersleri);
2. Meslek Dersleri öğretmenleri: Kimlikleri, Meslekî Kişilikleri, öğretim Yön
temleri, Eğitim Görüşleri;
3. Okula öğrenci Alımı ve Yatılılık Durumu;
4. öğretmen Yetiştirmek İçin Alınan Diğer önlemler;
5. Dönemle ilgili Eğitim Hareketleri:' Açılan yeni okulkır, eğitimle ve özellikle öğ
retmen yetiştirme ile ilgili olarak çıkarılan yasa, yönetmelik ve programlar, yeni eğitim
ve öğretim girişimleri, öğretim ilke ve yöntemleri vb...
Her dönemde bu sorunlar açısından yapılan işlemler, birbiriyle ilişkilendirilmeye
çalışılmıştır. Bu sırada, ülkemizdeki eğitim akımlan, eğitimcilerimizin başlıca eserleri.