Page 8 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 8
VI
eğitim politikalarımız ve uygulamalarımız ortaya konmuş; yer yer bunların eğitimsel de
ğerlendirmeleri yapılmıştır. Bu sırada, eğitimcilerimizin görüşleri, eğitim bilimlerine
katkıları, varsa program ve yönetmelik hükümleri, öz olarak ortaya konmuştur.
Eğitimcilerimizin görüşleri, yöntemleri ve davranış özellikleri, yeni nesillere birer
mesaj verecek niteliktedir. Bunların yeni eğitimcilerimiz tarafından bilinmesi, onlara yeni
düşünler üretme ve atılımlar yapma imkânı sağlayacaktır. En azından, davranışlarının
yeniden düzenletunesine vesile olacaktır.
öğretmen yetiştirme tarihimiz içinde yüzlerce “Meslek Dersleri” öğretmeni gelmiş
ve geçmiştir. Bunların hepsine ulaşılamamıştır. Ancak, eserleri çok bilinenlerin önemli
bir kısmı üzerinde durulmuştur. Bu da ancak, 1970’e kadar yapılabilmiştir. Bundan
sonra öğretmen yetiştiren okulların sayısı çoğaldığı gibi, meslek dersleri öğretmenlerinin
sayısı da çoğalmıştır. Aradan daha fazla bir zaman geçtikten sonra, bunlar da ayrı bir
araştırma konusu olabilir. Eğitimcilerin kişilikleri, hakkındaki bilgi, en çok ilgili bu
lundukları yerde verilmiştir.
Türkiye’de eğitim bilimlerinin gelişmesi ile öğretmen yetiştirme arasındaki ilişki,
kitapta açık olarak ortaya konmuştur. Bu ilişki, öğretmenin meslekî bilgisini artıracağı
gibi, eğitim sorunlarının daha iyi değerlendirmesine de imkân verecektir.
Kitabın “Ekler” kısmında, öğretmen yetiştirme ile ilgili eğitim tarihimizin önemli
belgelerine yer verilmiştir. Bu kısımda, bu belgelerin diline dokunulmamıştır; fakat,
metin kısmında, bunlar, anlamayı kolaylaştırmak için, Türkçeleştirilerek alıntılar ya
pılmıştır. Bu amaçla, görebildiğim ve taradığım öğretmen meslek dergilerinin bib
liyografik bir özeti ek ’te sunulmuştur.
Bu araştırmada, özellikle eski metinleri anlama ve yorumlamada bazı güçlüklerle
karşılaştım. Bunların çözümünde değerli öğretmen ve arkadaşlarımın yardımlarını gör
düm. Bunlara, burada teşekkür etmeyi bir borç bilirim.
“Sonuçlar ve öneriler” kısmında önce, bulguların, öğretmen yetiştirme ile ilgili
sorunları bakımından, genel bir özeti yapılmış ve bunu, “öneriler” izlemiştir, öneriler
de, daha önceki uygulamalardan çıkarılmıştır. Bunlar dışında, kitapta yer alan çeşitli
rapor özetlerinde de çok çeşitli öneriler vardır.
Ayrıca, kitabımız, yer yer eğitimcilerimizin eğitim bilimleriyle ilgili özet metinlerini
de kapsamaktadır. Bunlar da birer pedagoji eseri gibi okunabilir. Buralardaki görüş ve
öneri üzerinde yeniden düşünülebilir, sonuçlar yeniden değerlendirilebilir. Kısaca: öğ
retmen yetiştirmede ve Eğitim Bilimleri anlayışında, Türkiye ’de üretilen ya da var olan
yazıya geçmiş önemli düşünler, bu kitapta genel çizgileriyle bulunmaktadır.
Eğitim akım ve hareketleri ile en çok ilgili görülen yönetici ve eğitimcilerimizin kısa
biyografilerine de kitapta yer verilmiştir. Eksiklikleri bulunmakla birlikte, bunlar, daha
geniş araştırmalara girişeceklere birer ipucu görevi görebilir. Kişi unvanları, za
manındaki biçimi ile gösterilmiştir.
Konunun çok geniş olduğu dikkate alınırsa, bazı eğitim hareketlerinin unutulmuş
ya da gözden kaçmış olabileceği muhakkaktır. Bunların hepsinin dikkate alınması, daha
geniş bir ekip çalışmasını gerektirir. Bu çalışma, böyle bir çalışmaya da ışık tutabilir.
Muhtemel eksiklikler için özür dileriz.