Page 8 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 8

VI


              eğitim politikalarımız ve uygulamalarımız ortaya konmuş; yer yer bunların eğitimsel de­
              ğerlendirmeleri  yapılmıştır.  Bu  sırada,  eğitimcilerimizin  görüşleri,  eğitim  bilimlerine
              katkıları,  varsa program ve yönetmelik hükümleri, öz olarak ortaya konmuştur.
                  Eğitimcilerimizin  görüşleri,  yöntemleri  ve davranış özellikleri,  yeni nesillere birer
              mesaj verecek niteliktedir. Bunların yeni eğitimcilerimiz tarafından bilinmesi, onlara yeni
              düşünler üretme  ve atılımlar yapma  imkânı  sağlayacaktır.  En  azından,  davranışlarının
              yeniden düzenletunesine vesile olacaktır.
                  öğretmen yetiştirme tarihimiz içinde yüzlerce  “Meslek Dersleri” öğretmeni gelmiş
              ve geçmiştir.  Bunların  hepsine  ulaşılamamıştır.  Ancak,  eserleri çok bilinenlerin  önemli
              bir  kısmı  üzerinde  durulmuştur.  Bu  da  ancak,  1970’e  kadar  yapılabilmiştir.  Bundan
              sonra öğretmen yetiştiren okulların sayısı çoğaldığı gibi, meslek dersleri öğretmenlerinin
              sayısı  da çoğalmıştır. Aradan  daha fazla  bir zaman geçtikten  sonra,  bunlar da ayrı  bir
              araştırma  konusu  olabilir.  Eğitimcilerin  kişilikleri,  hakkındaki  bilgi,  en  çok  ilgili  bu­
              lundukları yerde verilmiştir.
                  Türkiye’de  eğitim  bilimlerinin  gelişmesi  ile  öğretmen  yetiştirme  arasındaki  ilişki,
              kitapta  açık  olarak ortaya  konmuştur.  Bu  ilişki,  öğretmenin  meslekî bilgisini artıracağı
              gibi, eğitim sorunlarının daha iyi değerlendirmesine de imkân verecektir.
                  Kitabın  “Ekler”  kısmında,  öğretmen yetiştirme  ile  ilgili eğitim  tarihimizin  önemli
              belgelerine  yer  verilmiştir.  Bu  kısımda,  bu  belgelerin  diline  dokunulmamıştır;  fakat,
              metin  kısmında,  bunlar,  anlamayı  kolaylaştırmak  için,  Türkçeleştirilerek  alıntılar  ya­
              pılmıştır.  Bu  amaçla,  görebildiğim  ve  taradığım  öğretmen  meslek  dergilerinin  bib­
              liyografik bir özeti ek ’te sunulmuştur.
                  Bu  araştırmada,  özellikle  eski metinleri anlama  ve yorumlamada  bazı  güçlüklerle
              karşılaştım.  Bunların çözümünde değerli öğretmen  ve arkadaşlarımın yardımlarını gör­
              düm.  Bunlara, burada teşekkür etmeyi bir borç bilirim.
                  “Sonuçlar  ve  öneriler”  kısmında  önce,  bulguların,  öğretmen  yetiştirme  ile  ilgili
              sorunları bakımından,  genel bir özeti yapılmış  ve bunu,  “öneriler” izlemiştir,  öneriler
              de,  daha  önceki  uygulamalardan  çıkarılmıştır.  Bunlar dışında,  kitapta  yer alan  çeşitli
              rapor özetlerinde de çok çeşitli öneriler vardır.
                  Ayrıca,  kitabımız, yer yer eğitimcilerimizin eğitim bilimleriyle ilgili özet metinlerini
              de kapsamaktadır.  Bunlar da birer pedagoji eseri gibi okunabilir.  Buralardaki görüş  ve
              öneri  üzerinde yeniden  düşünülebilir,  sonuçlar yeniden  değerlendirilebilir.  Kısaca:  öğ­
              retmen  yetiştirmede  ve  Eğitim  Bilimleri anlayışında,  Türkiye ’de üretilen ya da var olan
              yazıya geçmiş önemli düşünler, bu kitapta genel çizgileriyle bulunmaktadır.
                  Eğitim akım ve hareketleri ile en çok ilgili görülen yönetici ve eğitimcilerimizin kısa
              biyografilerine  de  kitapta  yer  verilmiştir.  Eksiklikleri  bulunmakla  birlikte,  bunlar,  daha
              geniş  araştırmalara  girişeceklere  birer  ipucu  görevi  görebilir.  Kişi  unvanları,  za­
              manındaki biçimi ile gösterilmiştir.
                  Konunun  çok  geniş  olduğu  dikkate  alınırsa,  bazı  eğitim  hareketlerinin  unutulmuş
              ya da gözden kaçmış olabileceği muhakkaktır.  Bunların  hepsinin dikkate alınması,  daha
              geniş  bir ekip çalışmasını  gerektirir.  Bu çalışma,  böyle bir çalışmaya da  ışık  tutabilir.
              Muhtemel eksiklikler için özür dileriz.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13