Page 190 - İçtimai Mektep
P. 190
1 8 2
bu cereyanın türlü şekilleri vardır, Nââs, Sams-
kola. New School, Case deî Bambini^ Arbeit-
schule, Boyiskavtlik, Proje Usulü, Toplu Tedris
ve beden terbiyesinde Dememy, Hebert, Dalc-
roze sistemleri gibi muhtelif müessese ve mes
lekleri vücuda getirmiştir. “ Ta/im ve terbiyede
inkdâp^\n neşri bizim memleketimizde faaliyet-
çilik cereyanının ilk mübeşşiri olmuştur [*]. Bu
kitap ilk defa olarak, atalet, taaddi, tecrit ve ha
fıza usullerine karşı isyan ediyor ve faaliyet
prensipini temin ediyordu.
Yeni pedagojinin bu mühim prensipleri esa
sen Rousseau’da vardır. Rousseau çocukluk dev
rinin ayrı, kusurları gibi, meziyetleri de kendi
ne mahsus bir devir olduğuna kanidir. Bu kana
atin neticesi hikmeti vücudu dışında değil, ken
disinde aranması lâzım gelen bir nümunenin
tamamiyeti fikridir. Rousseau bütün ilhamlarını
çocuğun temayüllerinden, taviyetinden alan faal
bir terbiye cereyanın mebdeidir. Rousseau’nun
diğer mühim bir fikri bu taviyeti bozan haricî
müdahalelerin ilgasıdır. Menfi terbiye dediğimiz
terbiyenin temeli işte bu müdahalesizliktir. Hal
buki faal terbiye cereyanının en mühim vasfı işte
bu müdahalesizlik, bu tav'ilik, bu nefsilik, bu
kendi kendine oluş fikridir. Rousseau çocuğun
bütün tekâmülünde bu tav’i ve insiyaki kuvvet
lere güveniyor. Çocuğu kendisinde bulunan ha
reket ve teşekkül mebdelerinden istifade ediyor
Rousseau şahsi tecrübelere ehemmiyet veriyor.
Tecrübeden yalnız bu mânayı anlıyor. Hiçbir
kuvveti çocuğun kendi teşebbüsü, istihsali yerine
koymuyor. İşte faal terbiye cereyanının vasıfla-
[1] Ismayıl Hakkı, Talim ve terbiyede inkılâp.