Page 190 - İçtimai Mektep
P. 190

1 8 2
               bu  cereyanın  türlü  şekilleri  vardır,  Nââs,  Sams-
               kola.  New  School,  Case  deî  Bambini^  Arbeit-
               schule,  Boyiskavtlik,  Proje  Usulü, Toplu Tedris
               ve  beden  terbiyesinde  Dememy,  Hebert,  Dalc-
               roze  sistemleri  gibi  muhtelif  müessese  ve  mes­
               lekleri  vücuda  getirmiştir.    “ Ta/im  ve  terbiyede
               inkdâp^\n  neşri  bizim  memleketimizde  faaliyet-
              çilik  cereyanının  ilk  mübeşşiri  olmuştur  [*].  Bu
               kitap  ilk  defa  olarak,  atalet,  taaddi,  tecrit  ve  ha­
              fıza  usullerine  karşı  isyan  ediyor  ve  faaliyet
               prensipini  temin  ediyordu.
                   Yeni  pedagojinin  bu  mühim prensipleri  esa­
              sen  Rousseau’da vardır.  Rousseau çocukluk  dev­
               rinin  ayrı,  kusurları  gibi,  meziyetleri de  kendi­
              ne mahsus bir devir olduğuna  kanidir.  Bu kana­
              atin neticesi  hikmeti  vücudu  dışında  değil,  ken­
              disinde  aranması  lâzım  gelen  bir  nümunenin
              tamamiyeti fikridir. Rousseau  bütün  ilhamlarını
              çocuğun temayüllerinden,  taviyetinden  alan faal
              bir terbiye cereyanın  mebdeidir.  Rousseau’nun
              diğer  mühim  bir fikri  bu  taviyeti  bozan  haricî
              müdahalelerin ilgasıdır.  Menfi  terbiye dediğimiz
              terbiyenin temeli işte  bu  müdahalesizliktir.  Hal­
              buki faal terbiye cereyanının  en mühim vasfı işte
              bu  müdahalesizlik,  bu  tav'ilik,  bu  nefsilik,  bu
              kendi kendine  oluş  fikridir.  Rousseau  çocuğun
              bütün tekâmülünde  bu  tav’i ve  insiyaki  kuvvet­
              lere  güveniyor.  Çocuğu kendisinde bulunan ha­
              reket  ve  teşekkül  mebdelerinden istifade ediyor
              Rousseau şahsi  tecrübelere  ehemmiyet  veriyor.
               Tecrübeden  yalnız  bu  mânayı  anlıyor.  Hiçbir
              kuvveti çocuğun kendi teşebbüsü, istihsali yerine
              koymuyor.  İşte  faal terbiye cereyanının  vasıfla-
                  [1]  Ismayıl  Hakkı,  Talim  ve  terbiyede  inkılâp.
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195