Page 192 - İçtimai Mektep
P. 192

1  81

             parçalardan  mürekkep  bir  makine  olmadığını
             şe’niyetle münasebeti olmıyan kısmi ve münzevi
             nemalarını  hayati  bir  kıymeti  olmadığını  açık
             bir  surette  görmüşlerdir.
             •   Madam  Maria  Montessori:  Çocuk  terbiye
             edilemez, kendi kendini terbiye eder, diyerek bu
             vuzuha  kati  bir şekil  de  vermiştir.  Fakat  bütün
             bu terbiyeciler  her şeyden  evvel ruhiyatçılardır.
             Bütün  faaliyetçilerin  sistemlerinde  eksik  olan
             unsur  içtimai  mutalardır.  İçtimai  neticeleri  her
            ne'olursa  olsun,  mebdei  hareketleri  her  şeyden
            evvel  çocuğun  şahsiyetidir. Şüphesiz ki  Dewey’-
            dekı  iş,  atelye,  teknik  usulleri,  Montesson’nin
            Case  dei  Bambini  klişesi  hep  içtimai  *hatslar
            taşımaktadır.  Bu  itibar  ile  bu  terbiyecilerde
            bir  de  içtimai gerçek  cephesi  vardır.  Fakat  sis­
            temlere  yaklaşınız;  ne  göreceksiniz?  Bütün  bu
            tav’iyet,  yaratıcılık,  şahsiyet  âmillerini  fertte,
            ferdin  ruhunda  hazır,  neşvünemaya  müstait,
            inkişafa  âmade  tasavvur  eden  fertçi  ve  ruhi­
            yatçı  bir telâkki.  Bu  hazırlığı bazan  sevkıtabii,
            bazan  temayül,  bazan  istidat  bazan  da  tekâmü­
            lün  vetiresi  diye  ifade  eden  ve  bunu  hayır-
            kârhk,  selâmet  ile  tavsif  eden  bu  mütefekkir­
            lerin  hakikî  menşe,  hakikî  mebde  fikrinden
           gafil  olduklarını  zannetmek  cüretkârane  bir
           hareket  olmaz.  Çünkü  bu mütefekkirlerin tatbi­
           kata  geçtikleri  zaman  prensiplerinin  bütün
           feyzinden,  bütün  amelî  neiicelerınden  tam  bir
           surette istifade edemedikleri görülüyor.  Bu itibar
           ile  faaliyet  pedagojisinin  nazariye  sahasında
           en  büyük  mümessil'  olan  Devvey’in  tatbikatta
           ve    meselâ     okul    ve    cemiyet     gerçeğini
           yaklaştırmıya,  kaynaştırmıya  ait  olan  teşebbüs-
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197