Page 193 - İçtimai Mektep
P. 193

1 8 5
     lerinde  aldığı  vaziyet  son  derece  şayanı  dik­
     kattir.  Bu  zatın  el  işi  tedrisatına  vücut  veren
     temel  fikri  şudur: Çocuğun  tekâmülü  ile  insani­
     yetin  tekâmülü  arasında  bir  muvazilik  vardır.
     Çocuğun  tekamülü  ırkın  tekamülünü  vücuda
     getiren  safhalardan  geçer.  Irk  için  faydalı  olan
     işler  çocuk  için  de  caziptir.  Binaenaleyh  çocuğu
     ırki  faaliyetin  tekamülü  safhalarından  geçirerek
     terbiye  etmek  mümkündür.  Bu  tarz  terbiye
     en  tabii  olandır.  Şu  mülahazaya  göre  Dewey
     dört  beş  nevi  iş  intihap  ediyor.  Ağaç  işi,  mut­
    fak  işi,  dokumacılık,  terzilik,  bahçıvanlık.  Bu
    işler  iptidai  şekillerinden  hareket  edip  en  mü­
    tekâmil,  en  asri  şekillere  varacaktır.  Bütün  bu
    faaliyetler  çocuk  ve  tedrisat  için  bir  alâka  mer­
    kez?  teşkil  eder.  Her  devre  ait  olan  tarih,  coğ­
    rafya.  fizik,  hesap,  hendese  fikirleri  bu  alâka
    merkezleri,  bu  faaliyet  merkezleri  vasıtasiyle
    vesilelerden  istifade  ederek  verilir.  Dr.  Ömer
    Buyse’ün      '"Méthodes   am éricaines   d ’éducation„
    adlı  kitabında  “içtimai  sistem,  diye  tavsif  ettiği
    bu  sistemi  ben  “tarihî  sistem,  diye  tavsif  edi­
    yorum.  Ömer  Buyse’ün  bu  tavsifine  sebep
    Dewey  sistemindeki  faaliyetin  aynı  zamanda
    etnoğrafyai  ve  içtimai  seciyesidir.  Halbuki  bu
    içtimailik  sistemde  değildir,  sisteme  faaliyet
    mevzun  olan  sanatlardadır.  Devir,  medeniyet
   ve  cemiyetle  alâkadar  oldukları  ve  tarihî  bir
   sıra  veya  etnoğrafyai  bir  gerçek taşıdıkları  için
   bunlara  içtimai  sistem  diyor.  Hakikaten  bir
   sistemi  fertçi  yahut  cemiyetçi  yapan  şey,  mev­
   zularının  tarih  yahut  etnoğrafyaya  ait  olması
   değil,  faaliyeti  yapan  fertlerin  zümre  hayatına,
   iş  bölümüne  malik  olup  olmamasıdır.  Eğer  bir
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198