Page 10 - Öğretmenliğin Üç Yönü
P. 10
neler olduğunu bilmeli, bu değerlerin davranışını, çalış
masını ve sosyal olduğu kadar meslekî ilişkilerini de nasıl
etkilediğini görmelidir [=*].
Toplumumuz her ne kadar ırk, dil ve din bakımın
dan bağdaşık bir durumda ise de halkımızın benimse
diği değerler arasında bazı farklar bulunmaktadır. Türlü
çevrelerden gelen çocuklar ve gençler ile meşgul olacak
öğreimen, çeşitli değerlerin meydana gelişi, nitelikleri ve
etkileri hakkında bir anlayış geliştirmeye muhtaçtır, öğ
retmen, bu değerlerin çocuklar kadar yetişkinlerin de ta
vırlarını ayarladığını ve bazı tavırların da belli durum
larda doğru karar ve eylemin kriteri olarak kabul edildi
ğini bilmelidir. Böyle bir hazırlık, doğup büyüdükleri ka
saba ve şehirlerden oldukça uzakta ve birçok bakımlar
dan değişik çevrelerde görev alacak öğretmenler için özel
likle gereklidir. Belli bir bölge veya çevrenin değerleri üze
rinde bilgi edinmek, öğretmenler için meslekî hazırlığın
önemli bir bölümünü teşkil etmelidir.
öğretmen, bugünkü değerler sisteminde karışıkhğa
sebep olan sosyal, siyasal ve ekonomik faktörleri anlama
lıdır. öğretmen, varlığı yeni hissedilen ve bugün halkın
yaşayışında çelişmeler ve şaşkınlıklar yaratan yeni değer
lerin hangileri olduğunu da fark edebilmelidir. Kültürü
müze özgü değerler sistemi hakkında temel bilgilere sahip
bir öğretmen çeşitli değer yargılarının yurdumuzda orta
öğretimin gelişmesini nasıl etkilediğini daha iyi anlaya
bilir.
Bugün toplumumuzda meydana gelen
önemli değişmelerin sebeplerini kavramak
Toplum, yaşıyan ve gelişen bir organizmadır. Bunun
için sosyal kurumların, daima değişen şartlara göre, kuru