Page 9 - Öğretmenliğin Üç Yönü
P. 9

Değerler,  grup  bilincini  geliştirmek  suretiyle,  toplu­
          mun,  tamlığını  ve  bütünlüğünü  devam  ettirmesine  yar­
          dım  eder.  Bununla  birlikte,  bazı  değerler  rasyonel  düşün­
          ce  ile  bağdaşamazlar;  hattâ  yeni  ortaya  çıkan  fikirler  ve
          bilimsel  denemelerin  sonuçları  ile  çelişme  halinde  olabi­
          lirler.  Geçmişten  bize  miras  kalan  bazı  değerler,  eskiye
          bağlı,  değişmez  ve  bükülmez  nitelikleriyle  toplumumuzun
          sosyal  ve  kültürel  gelişiminde  olumsuz  faktörler  de  ola­
          bilirler.  Gerçekten,  birtakım  töre  ve  'göreneklerin  toplu-
          mumuzda  zamanın  gerektirdiği  değişmelere  engel  olduk­
          ları  görülmüştür.
               Bir  öğretmenin,  kültürümüzde,  yeni  yetişmekte  olan
          çocuklar  ile  gençlerimizi  dar  bölgeciliğe,  ırkçılığa,  gerici­
          liğe  veya  sosyal  ve  politik  alanlarda  her  hangi  bir  önyar­
          gıya  sürükliyecek  ne  gibi  unsurlar  bulunduğunu  bilmesi­
          nin  çok  büyük  önemi  vardır.  Birçok  durumlarda,  daha  iyi
          bir  kişisel  hayata,  daha  iyi  bir  aile hayatına,  daha  iyi  bir
          ulusal  hayata  kavuşmak  ve  daha  iyi  bir  eğitim  sistemi
          gerçekleştirmek  için  elde  edilmesi  istenilen  değer  ve gayö^
          lere  sahip  olmak  için  bu  olumsuz  faktörleri  ortadan  kal­
          dırmak  gerekir.
               Bir  değerler  sisteminin   incelenme,  değerlendirilme
          ve  değiştirilmesi  bireysel  değerlerin  gelişiminde  büyük
          rol  oynar.  Bir öğretmenin, öğrencilerini  eski,  bazan  da  za­
          rarlı  töre  ve  göreneklere  karşı  rasyonel  ve  bağımsız  bir
          davranış  geliştirmelerine  temel  olacak  bir  şekilde,  olgu­
          ları  eleştirici  bir  gözle  incelemeye  nasıl  yönelteceğini  ve
          teşvik  edeceğini  bilmesi  gerekir.  Hem  geleneksel  hem  de
          yeni  değerlere  karşı  anlayışlı  bir  tavır  geliştirmek  husu­
          sunda  öğrencilere,  ana - babalara  ve  meslektaşlara  yardım
          edebilmek  için  öğretmen,  önce  kendi  kişisel  değerlerinin
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14