Page 9 - Öğretmenliğin Üç Yönü
P. 9
Değerler, grup bilincini geliştirmek suretiyle, toplu
mun, tamlığını ve bütünlüğünü devam ettirmesine yar
dım eder. Bununla birlikte, bazı değerler rasyonel düşün
ce ile bağdaşamazlar; hattâ yeni ortaya çıkan fikirler ve
bilimsel denemelerin sonuçları ile çelişme halinde olabi
lirler. Geçmişten bize miras kalan bazı değerler, eskiye
bağlı, değişmez ve bükülmez nitelikleriyle toplumumuzun
sosyal ve kültürel gelişiminde olumsuz faktörler de ola
bilirler. Gerçekten, birtakım töre ve 'göreneklerin toplu-
mumuzda zamanın gerektirdiği değişmelere engel olduk
ları görülmüştür.
Bir öğretmenin, kültürümüzde, yeni yetişmekte olan
çocuklar ile gençlerimizi dar bölgeciliğe, ırkçılığa, gerici
liğe veya sosyal ve politik alanlarda her hangi bir önyar
gıya sürükliyecek ne gibi unsurlar bulunduğunu bilmesi
nin çok büyük önemi vardır. Birçok durumlarda, daha iyi
bir kişisel hayata, daha iyi bir aile hayatına, daha iyi bir
ulusal hayata kavuşmak ve daha iyi bir eğitim sistemi
gerçekleştirmek için elde edilmesi istenilen değer ve gayö^
lere sahip olmak için bu olumsuz faktörleri ortadan kal
dırmak gerekir.
Bir değerler sisteminin incelenme, değerlendirilme
ve değiştirilmesi bireysel değerlerin gelişiminde büyük
rol oynar. Bir öğretmenin, öğrencilerini eski, bazan da za
rarlı töre ve göreneklere karşı rasyonel ve bağımsız bir
davranış geliştirmelerine temel olacak bir şekilde, olgu
ları eleştirici bir gözle incelemeye nasıl yönelteceğini ve
teşvik edeceğini bilmesi gerekir. Hem geleneksel hem de
yeni değerlere karşı anlayışlı bir tavır geliştirmek husu
sunda öğrencilere, ana - babalara ve meslektaşlara yardım
edebilmek için öğretmen, önce kendi kişisel değerlerinin