Page 8 - Öğretmenliğin Üç Yönü
P. 8

6


                 Bugünkü  ortam  içinde  vatandaş  -  öğretmenin,  (1>
            çağdaş  Türk  kültürü  üzerinde  önemli  etkileri  bulunan  de^
            ğerler sistemini,  (2)  bugün  toplumumuzda  meydana  gelen
            sosyal,  ekonomik  ve  politik  değişmelerin  sebeplerini,  (3)
            son  yirmi  beş  yılda  görülen  demokratik  gelişmeleri  ve  bu
            gelişmelerin  sosyal  ve  kültürel  ilerlememiz  bakımından
            kapsamlarını,  (4)  halkın  ön  ayak  olduğu  sosyal  faaliyetle
            re  katılmada  öğretmene  düşen  rolün  önemini  ve  (5)  kişi­
            likte  bütünlüğüne  erişmenin  lüzum  ve  değerini  kavraması
            gerekir.

            Çağdaş  TUrk  kültürünü
            etkiliyen  değerler  sistemini  tammak

                 Bireyin  ve  belli  bir  toplumun  hayatına  yön  veren  ve
            “davranış  kuralları”  şeklinde  düşünülen  değerler,  bir  kül­
            türün  en  önemli  unsurlarını  teşkil  eder.  Bu  değerler  sis­
            temi, insan tavır ve eylemlerinin birçok yönleri ile ilgilidir.
            Bir  değerler  sisteminin  belli  başlı  fonksiyonu  şöylece
            özetlenebilir:
                 1.  Bireye  bir  gaye  ve  yön  sağlamak.
                2.  Bir  grup  halinde  yaşıyan  kimselere  ortak  bir  im­
                   kân  vermek;  hem  bireysel  eylemin,  hem  de  top­
                   lumsal  eylemin  esaslarını  belirtmek.
                3.  Bireylerin  davranışları  hakkında  hüküm  vermeye
                   esas  teşkil  etmek.

                4.  Bireyin,  başkalarından  ne  bekliyebileceğini ve a5rnı
                   zamanda  hareketlerini  nasıl  düzenliyeceğini  öğren­
                   mesini  mümkün  kılmak.
                5.  Doğru  ve  yanlış,  düzgün  ve  çapraşık,  istenilir  ve
                   istenilmez,  ahlâkî  ve  ahlâkdışı  diye  adlandırılan
                   duyguları  kavratmak  [^].
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13