Page 6 - Mevlana'nın Eğitim Görüşleri
P. 6

Đnsanımızın  yüzyıllar  boyunca  inandığı  gerçeğin  en  temiz,  en
                        yüce  şeklini  Mevlâna'da  gördük.  O,  bütün  hayatı  boyunca  hep
                        öğretmenlik ve öğrencilik faaliyetinde bulundu. Uzun aramaları sonunda
                        bulduğu  Allah'ın  gerçeklik  denizinin  sırlarını  -  bu  sırrı  bulup  bunun
                        hoşluğu içinde suskun bir hayat yaşayan diğer erenlerden farklı olarak-
                        devamlı ve bütün anlatım yollarını kullanarak bize aktarmaya çalıştı. Bu
                        arada  kendi  coşup  köpürmelerinden,  kendi  yazıp  söylediklerinden  koca
                        bir  Mevlâna  denizi  meydana  getirdi.  Biz,  o  denizi  gördük,  ona  ulaştık
                        ama  tam  içine  giremedik,  itiraf  edelim  ki,  o  denizin  içinde  dolaşacak
                        kadar yüzme bilmiyoruz. Bizim faaliyetimiz, olsa olsa Mevlâna denizinin
                        kıyılarından  yapılan  bir  tanıtımdır.  Bu  nedenle  eserimize  "Mevlâna
                        Üzerine Bir Deneme" alt - başlığını verdik; daha doğrudan ve iddialı bir
                        adlandırmaya cesaret edemedik.

                               Öte yandan, Mevlâna üzerine gerek Türkçe gerek yabancı dillerde
                        çok  sayıda  araştırmaları  okuduk  ve  değerlendirdik.  Ancak  çalışmanın
                        kaleme  alınması  sırasında,  çok  mecbur  olmadıkça  bunları  kullanmama
                        kararı verdik. Çünkü Mevlâna öylesine berrak ve kendisine has bir sistem
                        idi  ki,  buna  bir  şey  katmama,  bu  formülü  bozmama,  bu  suyu
                        bulandırmamanın  daha  iyi  olacağını  düşündük.  Doğrudan  Mevlâna'yı
                        dipnot  gösterdik,  doğrudan  ona  ulaşasınız  istedik.  Bunun  dışında,
                        çalışmanın kaynakları olarak  yol göstericimiz - Mevlâna'nın kendisinde
                        olduğu gibi - Kur'ân-ı Kerim ve Peygamberimizin bazı hadisleri olmuştur
                        ve bunlar zikredilmiştir.

                               Mevlâna,  kendisine  dâima  Kur'ân-ı  ve  Hz.  Muhammed'in
                        hadislerini rehber edinen büyük bir islâm düşünürüdür. O, büyük bir vecd
                        içine  girip  sık  sık  Tanrı'nın  gerçeklik  denizine  karışmakta,  ama  toprak
                        bedeni onu gene bu dünyaya getirmektedir. O, gene Hz. Muhammed'in
                        yolundan, Kur'ân'ın ışığıyla o denize ulaşmakta, ama çok geçmeden gene
                        perdeli  evrene  dönmektedir.  O,  Allah'ın  gerçeklik  denizinde  bütün
                        zıtların  belli  bir  işe  yaradığını,  bu  nedenle  evrendeki  her  şeye  karşı
                        hoşgörülü olmak gerektiğini, bu hoşgörülü bakışın özellikle değişik din,
                        ırk  ve  cinsiyetteki  insanlara  karşı  gösterilmesi  gerektiğini  bildiriyordu.
                        Onun  insan  değerlendirmesi  kesinlikle  şekillerde  değil,  içteki  anlamlar
                        üzerinde  olmaktadır.  Đnsan  yetiştirirken  de  söz  ve  hareketlerin  dış
                        şekillerine değil, bunların içte yer etmesine, özgün olarak içten kaynayıp
                        coşmasına önem vermiştir.

                               Bu çalışma, eğitim tarihimizin çok uzun bir döneminde etkili olan
                        insan  anlayışı  ve  insanın  eğitimi  üzerindeki  temel  fikirleri,  en  gür  ve
                        temiz  bir  kaynaktan  verme  denemesidir.  Đlerde,  eğitim  tarihimizdeki
                        diğer  insan  ve  eğitim  anlayışlarını  da  bir  bir  tanıtmak  şu  andaki
                        ideallerimizdendir.

                               Buradaki  insan  ve  eğitim  anlayışının  günümüzde  de  tam  olarak
                        değerlendirilmesi ve yaşanması dileğiyle...

                               Malatya, 1991 Mustafa Ergün
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11