Page 10 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 10
birinde sadece 30 dakika için kayıt tuttu (genellikle 18.30 ve 19.00 arasında)
ve içeriği toplantı ile ilgili olmayan iki akademik makalenin taslağını yazdı.
Diğer bir özelliği doymak bilmeyen bir okuyucu olmasıdır. O kuşkusuz
çok geniş bir alanda çok okurdu ve kelimenin tam anlamıyla evrensel bir bi-
lim insanıydı.
Askerlik görevini yaptıktan sonra 1935 yılında 19 yaşında Lund Üniver-
sitesine girdi. Husén, üniversiteyi (ki orada hâlâ bütün öğrencilerin benzer
algılara sahip olması istenir) kişinin entelektüel merak ve lezzetleri tatmadaki
tatmini için seçimler yaptığı bir açık büfe gibi kabul ettiğini sıklıkla konu edi-
nirdi. O akademik saygınlığı için ilk olarak matematik çalıştı, sonra edebiyat
ve tarihe, daha sonra da eğitim ve psikoloji olarak bilinen bir konuya geçti.
Husén’in 1880’lerdeki Fransız psikiyatrisi ve klinik psikolojinin Strindberg
üzerindeki etkisini ele alan ilk yayını 1940 yılında bir edebiyat dergisinde ba-
sıldı. 1941 yılının sonunda Husén’in Stockholm’daki Genelkurmay ofislerin-
de askerlik hizmetini yaptığı süreci ele aldığı, tamamı askerî psikoloji konula-
rı hakkındaki bir kitap ve on makale baskıdaydı.
Husén psikolojide yüksek lisans eğitimine başladı. Fakat yüksek lisans
eğitimini tarihte ya da edebiyatta da yapabilirdi. Husén, Psikoloji ve Eğitim
Okulunda 1930’lar ve 1940’larda Lund Üniversitesinde seminerleriyle iyi ta-
nınan biri olan Profesör John Landquist’in himayesine girdi. Onun ilham ve-
ren öğretmenliği İsveç’te daha sonra bu alanda profesör olan birkaç yüksek
lisans öğrencisini kendine hayran bıraktı.
Husén 1938 ve 1939 yılında Profesör Ernst Kretschmer’in derslerini din-
lediği Almanya Marburg Üniversitesi yaz kurslarına katıldı. Marburg’da
Almanca kursuna katılan Ingrid ile tanıştı. 1940 yılında evlendiler. Onlar üç
çocukları ile davet edildikleri Frankfurt/Main’dan 1952 yılına kadar Alman-
ya’ya dönmeyeceklerdi.
Bu arada, 1938-1939 yılları arasında, 1928 yılında Malmö kentinde doğmuş
tüm 10 yaşındakiler üzerinde psikolojik testler yürütmek için büyük bir boy-
lamsal çalışmaya katıldı. Bu proje zekâ katsayısının (IQ) sosyal etkilerini ay-
dınlatmayı amaçlamaktaydı. Bu çalışma fark psikolojisinin yanı sıra ölçümler
ve testlerle de tanışmasını sağladı.
1941 yılında ilk yüksek lisans derecesi (öğrenimini tamamlamak) için yaz-
dığı tezi, nesneleri önceden algılamayla ilgili görüntülerin kökeni ve fenome-
nolojisi üzerineydi. “Ergenlik” başlıklı 500 sayfalık bir kitap olan doktora tezi,
420 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 421