Page 9 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 9

öğrenmene gerek yok demişti. Husén matematik/doğa bilimleri akımına üye
               olduğu Växjö’deki liseye girmeden önce dört yıl günlük olarak gidip geldiği
               Alvesta’daki belediye ortaokuluna devam etti.
                  O zaman gerekli olduğu gibi, o da ilk olarak Almanca, sonra İngilizce ve
               son olarak da Fransızca olmak üzere üç yabancı dil öğrenmek zorundaydı. Bu
               diller üniversiteye girmeyi planlayanlar için zorunluydu. Fakat ortaokuldaki
               Fransızca öğretmenini sevmediği için bu dili iki yılda geçti. Bu durum onun
               liseye kabul edilmeden önce bir yazını özel Fransızca dersi alarak geçirmesi
               ile sonuçlandı. Altı yıl Almanca öğrenip bir yazını Almanyada değişim öğ-
               rencisi olarak geçirdikten sonra bu dile hâkim oldu. Babasının Almanya’ya
               yaptığı iş gezilerinde onun tercümanı olarak ona eşlik etti.
                  Husén okulda neredeyse Almanca eğitimi kadar uzun yıllar İngilizce eği-
               timi aldı. Fakat ilk kez 1946 yılında İngiltere’ye gidene kadar bu dili konuşma
               pratiği yapma fırsatı olmadı. Üniversitede belirlenen okumaların neredeyse
               tamamı bu bahsedilen üç dilin birinde yapılmaktaydı. O zamanlar sosyal bi-
               limler alanında Amerikalı bilim insanları baskın olmaya başladığı için sosyal
               bilimlerde belirlenen okumalar İngilizceydi. Onun bibliyografyasında üçüncü
               dili olan İngilizcede daha sonra yazdığı pek çok kitap ve makale görülebilir.
                  Şekillenmelerinde  özel  bir öğretmenin  etkisi  hatırlanan  birçok tanınmış
               halk figürünün aksine lisedeki tarih ve ana dili öğretmeni Mr. Rundquist ha-
               riç Husén’in yazılarında herhangi bir kişiden etkilendiği ile ilgili az şey bulu-
               nabilir. Mr. Rundquist’in etkisi ise Husén’in üniversitede çalışmak için seçtiği
               konularda görülebilir.
                  Birkaç davranışsal özelliğe sahip olan Torsten Husén üniversiteye girme-
               den önce kişiliğinin bir parçası olarak düşünme eğilimine sahipti. İlk özellik
               olarak “nulla dies sine linea” birkaç satır yazılmaksızın hiçbir gün geçmeye-
               cektir. İkincisi hiçbir şey imkânsız değildir. Kelimenin tam anlamıyla yüksek
               bürokrasi ya da yönetimin zorlukları gibi görünen şeylere papuç bırakmadı.
               Üçüncü özelliği ise tek bir görev üzerinde kısa bir süre için bile olsa konsantre
               olabilme yeteneğidir. Örneğin bir keresinde Husén’in başkanı olduğu ulusla-
               rarası bir toplantıda beş gün geçirdim. Çalışma programı zordu. Her gün bir
               kahvaltı toplantısı ile başladı ve nadiren 23.00’ten önce sona erdi. Bazı du-
               rumlarda düşmanca görüşler (kişiliklerin) ortaya çıkma olasılığının bir nok-
               taya ulaştığı yerde ortak bir uluslararası girişimi tehlikeye atmayı göze aldı.
               Başkan olarak Husén’in üzerinde gerginlik çok büyüktü. Bu beş günün her


               420 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                                                                                                  DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 421
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14