Page 8 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 8
TORSTEN HUSÉN *
(1916-2009)
T. Neville Postlethwaite (çev. Mustafa BEKTAŞ) ***
**
Torsten Husén eğitim dünyasında seçkin bir isimdir. Torsten Husén, 1993
yılında yaşayan en büyük eğitimcilerin bulunduğu bir konuşma merkezinde
genel olarak ABD’li Ralph Tyler ve Yeni Zelandalı C.E. Beeby gibi isimler ile
birlikte anıldı. Torsten Husén kimdir? Karayerini nasıl geliştirmiştir? Eğitime
katkıları nelerdir?
Bir Dünya Görüşüne Doğru
Torsten Husén İsveç’in Lund şehrinde 1 Mart 1916 tarihinde doğdu. Bir
ilkokul öğretmeninin kızı olan annesi Betty Prawitz, bir telgrafçı olarak eği-
tim gördü. Betty Prawitz eğitimin yaklaşık altı yılına eşit olan yarı zamanlı
ilköğretimini 500 günde aldı. Bu eğitim o zamanın kırsal alanlarına özgü dü-
zenlenmişti.
Torsten Husén’ın babası daha sonraları yanan bir kereste fabrikasının mü-
dürüydü. 1918’de kendi kereste acentasını açtı.
Husén yaklaşık 5 yaşındayken Stockholm’deki amcasının evine tatile gön-
derildi. Amcası sağır ve dilsizler için bir özel eğitim okulunun müdürüydü.
Bu özel okul ve amcasının evi Djurgorden diye adlandırılan çok büyük bir
parkın yakınındaydı. Husén ile bu park boyunca yaptığımız yürüyüşlerden
birinde, amcasını nasıl ziyaret ettiğini bana anlattığını hatırlıyorum, o zaman-
lar o Stockholm’un sadece bir parktan ibaret olduğunu düşünüyormuş.
Husén 6 yaşında (İsveç’teki okula başlama resmi yaşının bir yaş öncesin-
de) ilkokula başladı. O daktilo kullanmayı bildiği için öğretmeni ona el yazısı
* Prospects: the quarterly review of comparative education (Paris, UNESCO: International Bureau of Educa-
tion), vol. XXIII, no. 3/4, 1993, p. 677-686.
** Eğitim Profesörü, Hamburg Üniversitesi, Almanya.
*** Yrd. Doç. Dr., Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Ana Bilim Dalı, e-posta:
mbektas@sakarya.edu.tr.
418 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 419